Mijn grootste misser

Iedereen maakt fouten. Daar leren we van. Dus als we praten over een misser, is het vooral handig om te kijken wat je ervan opstak. Een jaar of wat geleden klopte iemand aan met een grote opdracht.

een grote.

Ik was blij met de opdracht en eerlijk gezegd vooral ook door de omvang ervan. Ik maakte alleen een foute keuze in hoe ik invulling gaf aan de opdracht. Inmiddels weet ik dat er twee opties zijn.

  1. Maken wat jij denkt dat de klant wil
  2. Maken wat de klant van jou wil

Ik koos voor 1. Ik paste mijn stijl aan de serieus zakelijke omgeving van het bedrijf aan en stapte met een grote boog om alles heen wat ik normaal deed. Dat wilden ze namelijk vast niet: speels en met humor. Nee, dit was een Uiterst Serieus Bedrijf, business-to-business, met klanten als Unilever, KPN en andere joekels.

Ik ging passen en meten en raakte bij vlagen gefrustreerd omdat ik me niet op  terrein begaf – het gebruikelijke terrein – dat fijn en spannend is omdat er van alles groeit en bloeit. Dit keer was mijn tekentafel dor, droog en kaal.

Ploeteren. Dat is het enige juiste woord. Ik ploeterde.

Na twee weken stuurde ik de voorstellen naar het Uiterst Serieuze Bedrijf.

De klant was niet tevreden.

Niet verrassend, want ik was ook niet helemaal overtuigd.

Er was enorme haast geboden bij het project en de grote klant besloot om niet samen verder te gaan.

au. grote au.

Wat was er gebeurd?

Ik was krampachtig gaan denken wat de klant wilde, en had mezelf daarbij opzij gezet. Mijn stijl en toon, ze kwamen niet aan bod.

Dat snapte ik niet meteen, dat begrijp je.

Je kan alleen leren van een fout als je erkent dat je een fout hebt gemaakt.

Dat besef (dat ik een fout had gemaakt) duurde een paar dagen. En daarmee het snappen van wat er mis was gegaan.

Het was een AHA moment.

Die misser maak ik niet nog eens, maar ik ben blij dat ik de misser maakte.

Ik weet nu hoe ik voorkom dat een project mislukt. Hoe? 4 tips.

  1. Ga bij voorkeur in zee met klanten die bij je passen. Liefst klanten die speciaal voor jou en jouw stijl komen. Neem niet alles aan alleen maar voor de centen.
  2. Ga je met ze in zee, vergeet dan niet dat ze vielen op wat ze van je gezien hebben.
  3. Een goede briefing voorkomt een hoop. Doorvragen dus, als het niet helemaal duidelijk is wat je klant wil. Meer informatie vragen. Niet gaan raden of aannemen ‘wat de klant wel zou willen.’
  4. Heb je het gevoel dat het project niet helemaal bij jou past, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Vraag je af of het bedrijf niet beter af is bij een ander, en jij beter past bij een ander project.

Missers maken hoort erbij. Erken je missers, ze zorgen ervoor dat je groeit in wat je doet. Dat je niet nog een keer dezelfde fout maakt.

Hoera dus eigenlijk, voor missers.

Deel dit bericht vooral met jouw parttime of fulltime creatieve vriend(in). Daar help je hem/haar mee. Vind ik geweldig, dank!

Waar loop jij tegenaan in je werk en zou je wel eens door een andere creatief (ik, bijvoorbeeld) belicht willen zien? Mail het op [email protected]. Benieuwd naar waar jij soms over struikelt en wie weet behandel ik het de volgende Maandag Motivatie.

Laten we elkaar niet uit het oog verliezen, creative creature.

Kom ook op onze ere lijst en ontvang inspirerende mails over creativiteit en het hebben van een creatief beroep of bedrijf.

Close

50% Afgerond

Mis onze Friday Fun niet

Sluit je aan op onze erelijst van creatievelingen die elke veertien dagen onze inspirerende en motiverende Friday Fun krijgen. Eindelijk iets leuks in je mailbox.