De puike planning. Het kan!

Hoeveel werk kan je aannemen per maand? En hoeveel uur besteed je aan administratie, marketing en vrij werk? Deze blogpost vertelt je dat het maken en hebben van een waterdichte, zaligmakende planning een utopie is, maar je met de 10-10-20 planning als basis, geholpen bent om zo efficient mogelijk te plannen.

Trial and error.

Dat is in drie woorden de weg van succesvol ondernemerschap. Ook wat het aannemen van werk en het inplannen ervan betreft. Ik had liever gezien dat de drie woorden naar succesvol ondernemerschap dit waren:

Trial and triomf.

Maar helaas.

Regelmatig wat er de afgelopen 15 jaar een trial en grote error op het gebied van planning. Wat, Wisman, heb je na bijna vijftien jaar ondernemerschap nog steeds je planning niet op orde?! Dat klopt. En zit zo…

Er komt altijd een moment dat ik teveel werk aanneem. Dan sla ik mezelf uiteindelijk voor mijn kop.

Hoe vaak moet dit nog gebeuren?! En ben ik niet gewoon een enorme zeikerd die gewoon teveel avonden vrij wilde zijn en niet standaard in het weekend wilde werken? Pffff, een watje ben je, Wisman.

Neen.

Vorige jaar was het een nieuwe manier van plannen (een geweldige dacht ik) die meteen de eerste maand voor zweethanden en smijtwoorden-naar-huisgenoten zorgde. Wat was die manier dan?

de 10-10-20 manier

Die naam (of: becijfering) gaf ik er voor het gemak aan. Iemand in een magazine had geroepen hoe een illustrator zijn/haar werkweek kon verdelen:

10 uur voor administratie en marketing
10 uur voor zelf geïnitieerde projecten en vrij werk
20 uur voor klanten als in: opdrachten

Ik dacht:

Dat klinkt geweldig, ga ik ook doen. Dat gaat mij de waterdichte, perfecte, nooit-meer-mis planning opleveren.

Waar het fout ging? 20 uur x 4 weken is 80 uur. Klopt?

Ja, klopt.

Dus ik nam voor 80 uur per maand werk aan.

Een grote error. Want er begint natuurlijk geen volledig frisse maand op de 1e. Projecten houden zich niet aan een maandkalender. Er gingen vier dingen mis.

  1. Er was werk van de maand ervoor dat niet afgerond was en werk dat onverwachts langer duurde.
  2. Er was een boek zes weken geleden ingeleverd, waar nu de proeven van nagekeken moesten worden en…er waren nog wat aanpassingen nodig.
  3. Er kwamen een droomopdracht binnen vliegen die ik toch welkom heette.
  4. Ik ging over van een Windows laptopje naar een iMac en die migratie duurde een volle werkdag.

Van die dingen.

De verdeling werkte niet voor mij, laten we dat zeggen. Daar kwam ik nogal hard achter.

Er was paniek. Hoe in vredesnaam ging ik alle wachtende klanten helpen en tevreden houden?

Ik glimlachte toen iemand belde en zei:
‘De start van het nieuwe bedrijf waar je de illustraties voor ging doen, is afgeblazen.’
Dat is een vrij bijzondere ervaring, blij zijn dat een nieuwe klant, die de offerte had getekend en een order had ontvangen, zich terugtrok.

Man moest me meerdere keren ’s avonds met bemoederende sus-woorden gerust stellen. Vertellen dat het allemaal goed kwam. Dat hielp. Intussen paste ik de planning aan.

Waar ik op uit kwam (per week):

11 uur voor administratie en marketing
9 uur voor zelf geïnitieerde projecten en vrij werk
12,5 uur voor klanten als in: nieuwe opdrachten
7,5 uur voor klanten als in: opdrachten die al liepen

Ik ben weer relaxed en dat kwam goed uit, want Man was wel door zijn sus-woorden heen.

Goed. Nu jij. Dus…

4 tips voor het maken van een puike planning

❶ In theorie is veel aantrekkelijk. Zo ook de 10-10-20 planning. Maar de praktijk wijst pas echt uit wat prettig werkt voor je. Probeer om die reden de 10-10-20 planning een kwartaal. Pas het elke maand aan, totdat het echt werkt voor je.

❷ Zet de eerste maand niet te hoog in. Je kan misschien ook geen 20 uur per week aan nieuw werk aannemen.

❸ Vol is VOL. Klanten die jou willen, vinden het niet erg om een (paar) maand(en) te moeten wachten.

❹ Accepteer dat het zelfstandig ondernemerschap uitdagingen met zich mee brengt. Wat nu je ideale planning is, kan het over een jaar niet meer zijn. Pas het aan. Wees flexibel.

Mail mij gerust hoor, als je het even niet ziet zitten nadat je volledig uit de bocht vliegt met je planning. Ik deel graag oppeppers uit en ken inmiddels heel veel sus-woorden.

Tot slot: bedankt voor het lezen. Vond je het interessant? Deel het dan. Met een creatieve vriend(in) bijvoorbeeld. Vind ik geweldig. Dank.

Laten we elkaar niet uit het oog verliezen, creative creature.

Kom ook op onze ere lijst en ontvang inspirerende mails over creativiteit en het hebben van een creatief beroep of bedrijf.

Close

50% Afgerond

Mis onze Friday Fun niet

Sluit je aan op onze erelijst van creatievelingen die elke veertien dagen onze inspirerende en motiverende Friday Fun krijgen. Eindelijk iets leuks in je mailbox.